I et forsøg på at nå bredere ud og til nye målgrupper, bringer Skagens Museum og Johannes Larsen Museet kunstformidlingen ud af museerne. Men hvordan gør man det? Det undersøger de to museer i samarbejdsprojektet Kunst på farten.

På Danmarks nordlige spids og på det østlige Fyn ligger hhv. Skagens Museum og Johannes Larsen Museet placerede med fælles geografiske benspænd. Projektet Kunst på farten er således både en undersøgelse af, hvordan museer kan nå bredere ud placeringen til trods og i det hele taget, hvordan man når andre og yngre målgrupper. For det er evigt relevant, når man som museum skal sikre sin rolle og position – også i fremtiden.
”Det er en essentiel opgave for os som museer at sikre, at den kunst- og kulturarv, vi bevarer, forbliver relevant. Vi tror på, at én af de bedste måder at gøre det på, er ved at engagere de næste generationer i den, og det skal ‘Kunst på farten’ hjælpe os med. Børn og unge er ikke kun fremtidens museumsbrugere – det er også dem, der skal bære kunsten og historien med ind i fremtiden ved at udvikle deres eget blik på den,” siger Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Museum.
Nye samarbejder
For at hjælpe museerne med at afprøve og kvalificere metoder og formidlingsgreb, samarbejder Skagens Museum med den lokale friskole Brovandeskolen og læreruddannelsen ved UCN Hjørring. Johannes Larsen Museet samarbejder med Mesingeskolen, Kerteminde Kommunes specialskole og Nyborg Gymnasium.
”På Johannes Larsen Museet har vi allerede et stærkt samarbejde med mange lokale skoler, men Kunst på farten giver os chancen for at udfordre vores metoder og nå endnu længere ud. Vi vil gerne være et museum, der møder børn og unge, hvor de er – og viser, at kunsten kan være nærværende og relevant også uden for museets vægge” siger Mette Ladgaard Thøgersen, museumsdirektør for Johannes Larsen Museet.
Kan man dufte et maleri?
Hvordan foregår det rent praktisk, når man sender kunstformidlingen på farten? Hvordan skaber man sanselige kunstoplevelser udenfor museerne, som kan integreres i undervisningsforløb? Kan man mærke et maleri, hvis man ikke er tæt på det? Kan man se dets nuancer? Kan man dufte motivet? Kan man høre det? Kan man knytte forbindelser til kunstværker, selvom man ikke har set dem?
Det er nogle af de spørgsmål, projektet forsøger at besvare. Ved projektets afslutning sammenfattes konklusionerne i et idékatalog med refleksioner over metoden og anbefalinger til formidlingsgreb, som kan bruges, når man som museum sender kunstformidlingen på farten.
Projektet Kunst på farten er venligst støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.
For yderligere informationer, kontakt
Malene Hüls Dyremose, projektleder, Skagens Museum
mhd@skagensmuseum.dk


